onsdag 3 februari 2016

Varje dag är en vårdskandal - Sebastian Lönnlöv

Pengarna kommer först – de äldre i andra hand

Reportage. Sebastian Lönnlöv, Varje dag är en vårdskandal, Bonniers 2016.



Sebastian Lönnlöv har jobbat 600 timmar inom äldreomsorgen. Sina begränsade erfarenheter kompletterar han med artiklar och anbud inför upphandlingar. Bortom de stora, synliga skandalerna finns en kontinuerlig vanvård, eller ”icke-vård”. Man gör det absolut nödvändiga. De äldres behov hamnar i andra hand. Pengarna kommer först. Boken utgörs till stor del av korta, alldagliga berättelser. En fråga som väcks är: Hur mycket kan man kräva av underbetald och överarbetad personal som saknar inflytande? Personalen gör sitt bästa men räcker inte till. Ilskan riktas sällan mot de som bestämmer, vilket inte är konstigt, då de ju knappt syns till. Det är lättare att bli arg på en arbetskamrat än en budget.
Jag tror att det är en motsättning många inom vård och omsorg måste leva med. Så när han skriver ”jag skäms över all intimtvätt jag utfört utan att faktiskt ha förstått hur (det) ska utföras” tänker jag att den som anställde dig borde skämmas, du borde bli arg. Men min sak är att bedöma hans bok, inte hans känslor. Och det är en viktig bok han har skrivit.

Jag har recenserat boken för Mål & Medel.

Varje dag är en vårdskandal finns bland annat på Adlibris och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar