måndag 5 oktober 2015

Stulna berättelser - Banditsagor / att vantolka HC Andersen



Många författare avråder från att kommentera sina texter. Jag är dock än stor vän av genomskinlighet, så jag tänkte berätta en smula om bakgrunden till Burger Princess.

Burger Princess är den saga som jag har med i antologin Banditsagor - Stulna berättelser, som för övrigt kom ut lagom till bokmässan. Burger Princess är en av åtta nytolkade folksagor som är med i antologin. Andra är skriva av bl a Sara Hansson och Henrik Bromander.

När Banditerna bad mig skriva en nytolkning av en folksaga visste jag exakt vad jag skulle skriva, eller vantolka. Sedan jag hade fått reda på att HC Andersen i sin tur hade tagit en folksaga och skrivit om den hade jag varit sugen att själv göra samma sak. Det var nämligen en sak jag retade mig på med Andersens version: han hade tagit en från början listig och slug prinsessa och gjort henne så ömhudad att hon fick blåmärken av en ärta under tjugo madrasser. Resultatet får ni läsa själva!

Boken finns att köpa hos Bokus och Adlibris. Ryktet säger att det blir releasekalas i Malmö/Lund och i Stockholm också, men det vet jag inte mer om än. Håll koll på Banditsagor och Willa Holma för det.

Illustrationen till min saga är gjord av Maria Hergueta. Kolla gärna in hennes hemsida. Fina grejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar