tisdag 3 december 2013

Gästbloggande

Med start igår inleddes ett två veckors gästspel hos Bokcirklar.se - en utmärkt sida för att diskutera sitt läsande på nätet. Man startar en profil och går med i cirklar eller startar egna.

Här är mitt första inlägg:

För fyra år sedan hade jag svår beslutsångest. Jag var föräldraledig, med min son, från mitt jobb som hotellkock och i januari skulle jag vara tillbaka på jobbet, efter inskolningen. Innan ”ledigheten” (för egentligen är man ju allt annat än ledig) hade jag och chefen kommit överens om att jag skulle jobba 50 % dagtid och 50 % kvällstid. Men när månadsschemat kom var det alltid, som av en ren slump, 80-90 % kvällar. Summan av kardemumman: det skulle förmodligen bli så igen, min chef vägrade garantera mer tid på dagen, vilket skulle innebär att min son skulle vara på förskolan medan jag var hemma, och när han var hemma skulle jag vara på jobbet. Inte bra. Inte alls vad jag tänkt mig som pappa. Samtidigt hade en idé börjat spira i min småbarnspappa-sömnbrist-välling-blöjor-hjärna: hur vore det att skriva en roman? Hur vore det att skriva en roman om en restaurang där några av de anställda bygger en Golem av kött som slår ihjäl en av cheferna!

Idén lät så idiotisk att det bara inte var möjligt: skulle en kock på snart 40 år skriva en skogstokig bok? Jag nämnde inget för andra människor.

Så jag slutade på jobbet och började skriva en roman istället. Tre månader senare hade jag ett första utkast färdigt. Boken kom ut i våras och fick namnet Av kött och blod, och det har varit omvälvande. Nu skriver jag på heltid, men inte bara romaner, utan även krönikor, recensioner, noveller och poesi. Skrivandet gav, minst sagt, mersmak. Jag sökte in på Författarskolan (Lunds universitet) och blev antagen. Skrivandet ledde också till ett helt annat läsande. Och det var så jag trillade in på Bokcirklar.se. Jag har alltid haft ett stort behov av att diskutera det jag läser, men med två barn och en fullbokad kalender är det svårt att träffa andra, så för mig är det nätet eller inget (ja, fram till i vår, då jag tänkt läsa litteraturvetenskap). Jag är med i Föreningen Arbetarskrivare och SkAlla (som boktipsar nästan dagligen under december).

Läser just nu: Stormen, av William Shakespeare
Senast avslutade bok: Litteraturens arbetare
Min blogg
Min sida på facebook
Skriver just: En roman med arbetsnamnet En hjältes död.
Här träffas jag nästa gång: Författarnas julmarknad i Malmö

Fråga om det är något ni undrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar