måndag 27 augusti 2012

Tre kvinnor

Jag deltar i en trioutmaning från Lyrans Noblesser som går ut på att berätta om tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln!

Valet var ganska tufft, men här kommer min trio:

1. Frukost på Tiffany's är en klassiker signerad Truman Capote. Den är även filmatiserad med Audrey Hepburn som den fantastiska Holly Golightly (och där har vi kanske en av världslitteraturens bästa namn!). På sätt och vis kanske boken är fusk att nämna, för filmens Tiffany är en krog och inte en kvinna, men i alla fall. Holly är inte bokens berättare, men väl dess huvudperson, en stundtals impulsiv och halvgalen kvinna som gör en del tokigheter för att skaffa pengar. Klart läsvärd!

2. Lysistrate av Aristofanes. Lysistrate är ett grekiskt drama, en komedi, som skrevs 411 före Kristus och dramats huvudperson Lysistrate är en atensk kvinno som tillsammans med andra kvinnor, bland annat från ärkefienden Sparta, organiserar en sexstrejk mot kriget. Det är en hel del skämt under bältet om man säger så ... På många sätt ett intressant drama, jag undrar om det är tänkbart att en manusförfattare i ett krigförande land idag hade kunnat sätta upp en pjäs som uppmanar kvinnorna att stoppa kriget genom en sexstrejk.

3. Sallys söner av Moa Martinson är en fristående uppföljare på hennes debut Kvinnor och äppelträd (som jag för övrigt tycker är snäppet bättre) och handlar om, ja, Sally och hennes fyra söner. En fin skildring av klass och kön av en av våra största författare.    

9 kommentarer:

  1. Lysistrate på riktigt i Togo:

    http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-19389625

    SvaraRadera
  2. Jag har läst Moa Martinssons Mor gifter sig-triologi och tyckte de var mycket bra. Hennes andra böcker står hemma hos en släkting men jag har aldrig läst dem. Kanske borde göra det.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst boken Breakfast at Tiffany's, däremot köpte min syster filmen på årets bokrea och jag måste säga att jag numera är lite småkär i Holly.

    Lysistrate är för mig alltid tre väldigt illa till mods tonårspojkar som svenskläraren tvingade läsa upp den med "inlevelse" XD Men om jag skulle vara mer seriös så är det en väldigt intressant pjäs.

    SvaraRadera
  4. Moa Martinson är den enda jag läst men då var det Mor gifter sig.

    SvaraRadera
  5. Man borde säkert bekanta sig med Moa Martinson, hon är väl nästan en klassiker?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag du borde. Moa är ganska annorlunda: hon har en tämligen "muntlig" berättarteknik och det är inte en klar och enkel kronologi med tydliga platsanvisningar som hos många andra. Mer essä-aktigt kanske jag skulle säga. Som en vandring utmed en horisont.

      Radera
  6. tre klassiska författare. bra val, tycker jag

    SvaraRadera