fredag 3 augusti 2012

Önskelista



I helgens bokbloggsjerka ställer Annika frågan

Vilken bokrelaterad pryl står högst upp på din önskelista just nu?

Mitt läsande är ganska prylfritt men med någon minuts tänkande uppenbarar sig ett par önskningar:

En ny mobil eller iphone: Jag har en urgammal mobil som jag i stort sett trivs med, anledningen till att jag inte uppgraderat är dels ekonomisk, dels att jag inte vill lägga än mer tid på slösurfande (t ex under pendling, då jag hellre läser en bok), men att ha något som gör att jag kan lyssna på ljudböcker under diskning och krokiga resor (där jag blir åksjuk av bokläsande) står nog högst upp just nu.

För eller senare vill jag i alla fall ge en läsplatta ett seriöst försök, men det får vänta än så länge.

Bilden ovan är en sida ur ett av de tidiga manuskripten av Njals saga, en av böckerna jag läser just nu.

13 kommentarer:

  1. Ljudböcker är ganska mysigt att lyssna på. Kanske borde testa det när jag diskar, har aldrig tänkt på det innan!

    Njals saga läste jag för något år sedan :)

    SvaraRadera
  2. Jag önskar (nästan) att jag skulle klara av ljudböcker. Det finns ju massor av tid man kunde använda i så fall.

    SvaraRadera
  3. Jag brukar ha så svårt att koncentrera mig på ljudböcker, men om jag håller på något (typ diskar) kanske det skulle bli lättare :D Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Ljudböcker är perfekta att ha med på promenader. Tyvärr upplever jag de flesta ljudböcker som lite långsamma. Ibland går det inte att hålla uppe koncentrationen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har hört andra säga att ljudböcker är för långsamt. Trist!

      Radera
  5. Sedan jag skaffade min Iphone har jag börjat lyssna mer på ljudböcker och jag gillar det, men det beror väldigt mycket på vem som är uppläsare.

    SvaraRadera
  6. Jag har lyssnat på kopiöst mycket ljudbok under åren. Innan jobbade jag på industri och lyssnade både på väg till, under arbetsdagen och på väg från jobbet, d.v.s. en sisådär 9-10 h om dagen. Jädrar va böcker det lästes!

    SvaraRadera
  7. Jag har inte testat ljudböcker än, men det skulle säkert vara bra på promenader. Men jag tror att jag skulle ha svårt att koncentrera mig.

    SvaraRadera
  8. Jag har svårt med ljudböcker i vanliga fall (börjar alltid tänka på annat), men just i bilen fungerar det bra.
    Vill du inte ha en smartphone skulle du kunna kika på de mobiler som är inriktade på musik (jättepopulära för några år sedan), de borde funka bra till ljudböcker också.

    SvaraRadera
  9. För mig gäller nog mest vanliga böcker än så länge...har inte ens gett ljudboken en riktig chans!

    SvaraRadera
  10. Ljudböcker är räddningen om man är åksjuk. Och nuförtiden gillar jag att städa och fixa i lägenheten på pga ljudböcker. Jag har en gammal mp3 spelare för mina ljudböcker.

    SvaraRadera
  11. Jag vill gärna vänja mig vid ljudböcker. När höstterminen kommer igång igen väntar dagar med ett par timmars kollektivåkande varje dag. Blir lätt lite åksjuk när jag läser på tunnelbanan, så att komma igång med ljudbok skulle vara perfekt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite som min tanke. Vad ska du plugga i höst?

      Radera