söndag 26 augusti 2012

Intensiv bokhelg

Hemkommen från fredagens skrivande låg en avi från Ica Maxi och väntade på mig. Fyra exemplar av The housing monster fanns att hämta. Det får jag kalla en stor vänlighet med tanke på den blygsamma hjälp jag hade bidragit med i skapandet av boken. Denna illustrerade bok från prole.info handlar om byggnadsarbete, arkitektur, politik och boende. Man kan beställa den eller läsa den gratis som pdf. Som synes här nedan har illustratören varit i Malmö.



Nästa sak på schemat var lördagens boksnack på Amalthea Bokcafé med Henrik Bromander. Där såg jag till att införskaffa ett ex av hans hyllade serieroman Smålands mörker. 621 sidor och 1030 gram ... det var en riktig tungviktare. Klicka på länken här för att se trailern. Henrik är med i Världens Ende, vars tredje antologi (där jag har med en novell) kommer lagom till bokmässan. Jag måste erkänna att jag tycker träfigurerna på omslaget är jävligt snygga.



Kvällens andra boksläpp var Adam Hanssons Doktor Kessners hemlighet, utgiven på malmöförlaget Collings. På deras hemsida finns mer info om boken och författaren. Där sprang jag för övrigt också på en annan bloggare och blivande författare som börjar Författarskolan nästa vecka. Egentligen hade jag inte tänkt börja läsa boken på några veckor då jag har rätt ont om tid, men så blev det inte. Jag tänkte mest läsa första meningen (jag är svag för första meningar ...) men det blev 30 sidor istället. Och det får ju ses som ett gott betyg. Doktor Kessners hemlighet kan beskrivas som en äventyrsroman som riktar sig till ungdomar. Huvudpersonerna är bägge 15 år gamla. Hansson använder en del klassiska äventyrsgrepp och lyckas bra med det, det är bra, för annars hade det kunnat bli parodiskt - men jag känner att pulsen går upp när ett kassaskåp dyker upp bakom en tavla och det visar sig att Doktor Kessner (namnet ger mig direkt associationer till barndomens ärkeskurk Kessler från Hemliga armén) är en förrymd nazist. Sedan tycker jag det är trevligt med kartor och ordlista också, det ger mig fantasty-vibbar.
Doktor Kessner hemlighet på:

Kessler i egen låg person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar