tisdag 3 juli 2012

Trailer för The Great Gatsby

"So we beat on, boats against the current, borne back ceaselessly into the past."

Sedan jag, en dag på Antikvanti, hörde Christian Ekvall läsa högt om sin nyöversättning av The Great Gatsby var jag sugen på att läsa boken. I slutet av förra året kom jag till skott och jag blev minst sagt imponerad. Boken är en klassiker och det är helt berättigat. Inte ett ord känns överflödigt i berättelsen om Gatsby, Tom och Daisy Buchanan och Nick Carraway. Jag imponerades speciellt av F. Scott Fitzgeralds förmåga att sätta en karaktär och en stämning på en mening eller replik.

Nästa år kommer en filmatisering med Leonardo DiCaprio som Gatsby och Tobey Maguire som Nick.

Ärligt talat vet jag inte om jag tror på filmen, men varför inte. Läs boken i vilket fall som helst om du inte gjort det. Den tar väl max två timmar att läsa och är ett litet mästerverk.



Just det, boken går att läsa på nätet också. Eller att köpa på Bokus eller Adlibris. Christian Ekvalls nyöversättning kom ut på Bakhåll.

1 kommentar:

  1. Tack för boktips och schyst peppande sammanfattning. Nu blir det till att låna boken här i Berlin. Funderar på att ge mig på den på tyska

    SvaraRadera