fredag 25 maj 2012

Towel day & Stora bokbytardagen!

Idag är det stora bokbytardagen och Towel Day. Vad bokbytardagen är framgår väl av namnet. Runt om i riket finns det ställen där man kan byta böcker med varandra. Bara i Malmö (där jag bor) finns det två ställen.

Här är listan på platser.

Idag är det också Towel Day: dagen då fans till Douglas Adams och Liftarens guide till galaxen hedrar skaparen och världen genom att bära runt på en handduk.

Liftarens guide till galaxen är inte någon av mina stora favoriter, men jag läste den med stort nöje för en del år sedan, vissa scener har etsat sig in i hjärnan, och det är alltid ett gott betyg. På något sätt är verkens styrka också dess svagheter: själva möjligheten att vad som helst kan hända när som helst öppnar upp litteraturen på ett lysande sätt, men, för mig, förtar det också något av spänningen. Det känns för slumpmässigt för att vara riktigt roligt i längden. Men ändå: hatten av och handduken på för Douglas Adams!

(Speciellt scenen i början där någon får flashbacks till mongolhorderna har fastnat för mig ...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar