fredag 16 mars 2012

Skrivtips 3: läs!

Jag träffar många människor som skriver skönlitterärt, och en del av dem läser relativt lite, eller så läser de bara inom en viss genre, eller sådant de i förväg vet att de kommer gilla.
Det är ett misstag.

Mitt tips är att läsa mycket, läsa blandat, läsa bra (ingen överraskningar i de tipsen antar jag?) och kanske otippat: läsa dåligt!
Jag har mycket att lära när det gäller skrivandet, och läser gärna klassiker. Men det är svårt att se sina egna misstag i mästerverken. Jag läser väl sällan någon som är direkt uselt, men jag kan ofta lära mig av att läsa författare och skribenter som ligger närmare min egen nivå (det är förstås förutsatt att jag har de stora mästarna att jämföra med). Det kan vara svårt att se exakt vad som är så bra med till exempel Pesten eller Mot fyren. Så läs mycket och fundera över vad som gör texten läsvärd eller inte, hur författaren använder orden och vilken konsekvens det får.

En skrivhandbok jag inte vill rekommendera mina läsare att slänga bort sina pengar på är Nya Författarskolan av Göran Hägg, den är relativt lättläst och tidvis rolig, men den ger helt enkelt inte så mycket. Läs hellre Stephen Kings Att Skriva.

Jag vill gärna ha tips på riktiga skitböcker: ge mig era kalkoner!

Läs gärna mina andra skrivtips:
Skrivtips 1: ta på byxorna
Skrivtips 2: ta av byxorna

1 kommentar:

  1. Läs "Ingen Återvändo" av Joy Fielding. Bra story, men plattare karaktärer än jag någonsin läst om... Men väldigt bra för att få fram lite eget skrivarförtroende :)

    SvaraRadera