fredag 16 september 2011

När slutade barn dricka kaffe?

Ja, efter att ha börjat djupdyka i den svenska arbetarlitteraturen dök den här frågan upp vid morgonkaffet. Det dricks otaliga koppar kaffe i den tidiga arbetarlitteraturen, och som regel även av barn. Som ett par exempel kan jag ta Harry Martinsons Nässlorna blomma eller Moa Martinsons Kvinnor och äppelträd. Jag måste ringa mina föräldrar om de drack kaffe som barn.

Så: finns det någon som vet svaret på den här brännheta frågan? Varför? Är det på Socialstyrelsens rekommendationer?

För övrigt: i nästa veckas nummer av Arbetaren Zenit kommer jag, som varandes medlem i Föreningen Arbetarskrivare, ha med en kortnovell.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag drack svart te med mjölk i nappflaskan. Det ansågs inte vara ok, ens på 70-talet.

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna att jag aldrig har hört talas om te i nappflaskan innan!

    SvaraRadera
  3. Jag har hört en del som gett sina barn te i nappflaska. I jobbet (på förskola). Jag tror inte att det är helt ovanligt. Kanske grönt te iof.

    Jag fick kaffe med mjölk och socker när jag var liten. Kanske från 5. Inte varje dag alltså utan ibland när vi fikade.
    Elsa

    SvaraRadera